Assalamualaikum semua, semoga hari ini
lebih baik dari semalam, Insya Allah :D

Alhamdullilah, saya sudah janji akan review satu persatu
tentang majlis saya dan saya mulakan review saya dengan perkara
paling basic apabila kita merancang sesuatu, iaitu 'perancangan'.
Saya memilih tiga medium dalam membuat perancangan iaitu
blog saya, komputer riba dan buku tulis dan sketch :D

Saya menggunakan blog untuk menghapdet yang saya rasa perlu
dan komputer riba untuk menyimpan segala hasil googling atau gambar.


Bagi buku pula, asalnya saya juga menggunakan format template
yang saya dapatkan dari internet, buku perkahwinan dan sebagainya. Namun
lama - lama saya rasa it tooo formal !! Rasa macam mak aih susahnya.
Then saya terus stop, sebab kalo kita rasa stress tentu xbesh kan :D
So saya decide untuk buat secara unformal, breaking the rules.
Saya wat ikut gaya keselesaan saya sendiri dan mula mereka buku sendiri.
Jadi maafkan saya jika tajuk buku saya ini mereng, perkataan
planner pun tak cukup haha. alaaa saya je pun yang nak baca :P


Saya memang bahagikan buku saya kepada dua di mana satu
lagi adalah sketchbook di mana di dalamnya saya
tampalkan gambar dan melukis apa yang saya inginkan =)
Design hadapan buku pun simple, asal mudah dibawa.

Ops, jom saya kongsikan sebahagian di dalamnya okeh :D
Setiap bahagian dipisahkan oleh kulit bewarna.

bahagian listing, checklist :D

bahagian quotation, toc dll

bahagian conteng2, anything !!

 bagian resit - resit dan payment

 bahagian business card vendors, etc

untuk bahagian dalam sketchbook pula simple sahaja =)

 bahagian sketch oleh vendor atau saya

bahagian rujukan, saya tampal mana berkenan

Biasanya saya memang bawa apabila saya jumpa - jumpa
mereka yang terlibat dalam majlis saya. peringatan untuk semua
b2b, catat apa sahaja yang dijanjikan atau yang di dealkan okeh.
kalau boleh minta dorang sign sekali apa yang yang perlu.
Alhamdullilah mereka - mereka yang saya jumpa faham napa
saya buat macam tu. malah statement email pun saya print :D

Malah, En. Rashdi (Peveyhack) sempat juga snap dan
hapload buku saya di facebooknya  ketika kami berjumpa! :D


Lastly, sentiasa ingatkan diri kita tidak semua yang kita rancang
itu akan berlaku, namun bersyukur jika ia lancar sebaiknya.
Sebaik - baik perancangan ialah perancangan Allah S.W.T jadi
lepas merancang, tawakallah kita pada Allah. Insya Allah dipermudahkan.
Aminnnnnn, moga semuanya baik - baik sahaja.

p/s : buku itu saya masih sayang sampai bila - bila :P